maandag 2 april 2018

Winterklussen (3)

Naast de bodem zijn er nog een paar (kleine) dingen die gedaan moeten worden. Zo is er een luchtslang van de verwarming gescheurd, het kunststoffen plaatje van de kachel valt uit elkaar en de kilometerteller moet gerepareerd worden.
De eerste twee is het makkelijkst: luchtslang en kunststofplaatje besteld (via het VKO, Volvo Klassieker Onderdelenshop), het plaatje voor de kachel mét de Zweedse teksten uiteraard...

Ondertussen heeft de bodem een weekje kunnen aantrekken. Na het ontvetten moet het staal een klein roesthuidje vormen i.v.m. de hechting van de RX5. Klein beetje geholpen door de bodem met een plantenspuit met water te vernevelen. Daarna een laag RX5 er op, uurtje laten aantrekken en nat-in-nat de tweede laag er over. Vervolgens een paar uur later de derde laag er over. Kacheltje in de carrosserie geplaatst om de temperatuur boven de 15gr. te houden en een paar dagen wachten voor de RX10 er over kan.
Drie lagen RX5

Een weekje later is het dan tijd voor de RX10, aanbevolen mengverhouding: 50% RX5 + 50% RX10. Zes uur later kan er een volgende laag RX10 over met 10% RX5 er door.
Raar spul trouwend dat RX; de '5' is zo dun als water en de '10' is erg dik. Je moet ook constant blijven roeren anders zakt het dikke razendsnel onderin.
Na een tijdje drogen (2 dagen met een kacheltje in de carrosserie) is er een mooie gladde gitzwarte laag ontstaan. Optioneel is de RX10 ook in diverse RAL kleuren te krijgen, maar voor zo'n bodem vond ik dat niet zo belangrijk. Nog een paar dagen uitharden en dan de verdere afwerking.