Amazon 121: "de Witte"

Geschiedenis

De Volvo Amazon werd ontworpen door Jan Wilsgaard en werd voorgesteld aan het publiek op 1 september 1956, maar de levering kwam pas op gang in maart 1957. Hij was bedoeld als opvolger van de populaire Volvo PV444, maar bleek daarvoor te duur. De PV444 had een reputatie als goedkope "volksauto" en werd daarom vervangen door een "tussenmodel", de PV544. In oktober 1965 verscheen de "Favorit", een "uitgeklede versie" van de Amazon, die uiteindelijk alsnog de PV544 zou vervangen.

Passieve veiligheid stond (en staat nog altijd) hoog in het vaandel bij Volvo en de Amazon was, samen met de PV544, een van de eerste auto's die standaard geleverd werd met 3-punts-veiligheidsgordels en een bekleed dashboard. De auto staat bekend als erg betrouwbaar en sterk. Van de 297.000 exemplaren die in Zweden werden verkocht zijn er nog 35.000 geregistreerd en men vermoedt dat er nog 15.000 dagelijks worden gebruikt. De productie werd beëindigd in 1970 en het model werd opgevolgd door de Volvo 140-serie. Vanaf 1961 werden mechanische delen van de Amazon, zoals motor, versnellingsbak en assen, alsmede de gemodificeerde bodemplaat, gebruikt voor het sportmodel van Volvo, de Volvo P1800.

Naam, modellen en type(n)

Volvo gebruikte op de Zweedse thuismarkt aanvankelijk de aanduiding Amason en wilde de exportversie Amazon noemen. Omdat de Duitse bromfietsenfabrikant Kreidler de naam Amazone al had geregistreerd, mocht Volvo de naam buiten Scandinavië niet gebruiken. De auto's, die bestemd waren voor de export, werden daarom officieel door de fabriek aangeduid met drie model-nummers, P120, P130 en P220, die leverbaar waren in 4 verschillende uitvoering-nummers, 121, 122S, 123GT en 'Favorit'. In de praktijk bleken de bovenstaande typeaanduidingen omslachtig en werden deze auto's door het publiek wereldwijd gewoon resp. Amazon en Amazon Kombi genoemd, de "rechten" van Kreidler ten spijt. Bovenstaand kan een wat verwarrend beeld geven omdat de uitvoeringnummers niet per definitie gekoppeld zijn aan de modelnummers, maar er wel op lijken.


Onze Amazon

"De Witte" is een Amazon 121 2-deurs uit 1962, model P134, modeljaar 1963 (in productie vanaf aug. 1962). Het is een auto voor de Zweedse thuismarkt, dit is te herkennen aan het Volvo 121-embleem bóven de sierlijst op de voorspatborden en uiteraard de Zweedse teksten op het dashboard. De auto is voorzien van de B18(A) motor met 75PK en een handgeschakelde (M40) 4-versnellingsbak zonder overdrive. Productieaantallen van de P134: 10.500 stuks.
Kleur: Pärlvit (Parel Wit), nummer 79 (vrijwel gelijk aan RAL1013), kleur bekleding: rood, nr. 409-236
In 1962 reed men in Zweden nog aan de linkerkant van de weg, toch zit het stuur links. Een verklaring hiervoor was dat het op de veelal smalle wegen belangrijk was de zijkant van de weg in de gaten te houden, om niet van de weg af te raken. Een rechts stuur was destijds een optie.
Rechts rijden werd in Zweden ingevoerd op zondag 3 september 1967 (Dagen H). Behalve het versimpelen van de grensovergangen gaven experts ook als reden dat het rijden veiliger zou worden. Auto's met het stuur aan de linkerkant hebben namelijk een beter zicht op de weg als er aan de rechterkant gereden wordt.

Verklaring van de chassisnummers (P13134 VB)

Historie

Oorspronkelijke kenteken van onze auto: COX 148.
Eén van de eerste eigenaren is mw. Eva Karin Nyberg, wonend aan de Hembygdsvägen 1, III, 881 00 Sollefteå. Als zij de eerste eigenaar is dan heeft ze de auto erg lang in bezit gehad want we hebben een belasting 'kontrollmärke' met de datum '85-01-31 waar haar naam en adres op staat. Waarschijnlijk heeft mw. Nyberg de auto in bezit gehad tot 1998 want in dat jaar is de auto nog gekeurd in de omgeving van Sollefteå.

Kontrollmärke 31 januari 1985 op naam van Eva Karin Nyberg


Hembydsvägen 1, Sollefteå; stond hier ooit onze Amazon geparkeerd?

Een andere eigenaar is hr. Kent Nordberg, wonend aan de Tångenvägen 30B, 417 YJ Göteborg. Een inspectierapport 'besiktningsprotokol' opgemaakt voor deze auto gedateerd 28/9-03 (28-09-2003?) bij een tellerstand van 35377 geeft aan dat de auto getaxeerd is op 35.800 SEK (= ca. € 3.800,-).

Besiktningsprotokol op naam van Kent Nordberg


Tångenvägen 30B, Göteborg, stond ook hier ooit onze Amazon geparkeerd?

Vanaf 15 sept. 2004 rijdt onze Amazon in Nederland rond. Volgens gegevens van de RDW zijn wij de 7e eigenaar. De eigenaar(en) in het buitenland telt als 1 eigenaar. In werkelijkheid zijn wij de minimaal de 8e eigenaar.
Het originele kenteken COX148 is op dit moment weer gewoon in Zweden in gebruik, sinds 3 sept. 2010 rijdt er een zwarte Dodge RAM met dit nummer rond.





Overzicht:
1e en 2e eigenaar: vanaf 01-01-1962 tot 15-09-2004 (42 jaar en 8 maanden in Zweden) (in ieder geval mw. Nyberg en hr. Nordberg)
3e eigenaar: vanaf 15-09-2004 tot 05-08-2006 (1 jaar en 10 maanden) Particulier
4e eigenaar: vanaf 05-08-2006 tot 29-11-2008 (2 jaar en 3 maanden) Particulier
5e eigenaar: vanaf 29-11-2008 tot 25-04-2015 (6 jaar en 4 maanden) Particulier (hr. Berghout, Schagen)
6e eigenaar: vanaf 25-04-2015 tot 20-08-2015 (0 jaar en 3 maanden) (erkend) bedrijf
7e eigenaar: vanaf 20-08-2015 tot 05-11-2015 (0 jaar en 2 maanden) (Nordicar)
8e eigenaar: vanaf 05-11-2015 tot 28-05-2020 (wij)

De 5e eigenaar (de laatste particulier vóór ons) heeft maar heel weinig met de auto gereden, afgaande op de taxatierapporten die op zijn naam zijn uitgevoerd: slechts 844km in 6 jaar en 4 maanden!

Om wat meer inzicht te krijgen in de geschiedenis van de auto heb ik op 18 nov. een mail gestuurd naar Volvo. Twee dagen later, 20 nov., dit bericht terug van Volvo:

Dear Mr Jansen,

The following information is from the chassis register. 
Model
Amazon P1300 2-door
Chassis no.
11075
Type
134
Colour
79
Upholstery
409
Engine no.
52987
Body no.
11297
Reported OK
22nd of August 1962
Delivery date
23rd of August 1962
District
621, Sollefteå, Sweden
  
Best regards / Med vänlig hälsning
_________________________________________________
Niklas Sindelbonn
Volvo Museum
Historical Archive
HDBVN, VAK

405 08 Gothenburg, Sweden

Interessant: onze auto is afgeleverd in regio Sollefteå, misschien aan mw. Eva Karin Nyberg?