Een andere klus die wél enige technische noodzaak kent is het vervangen van het thermostaathuis op het blok. Hierlangs lekt al een tijdje koelvloeistof weg. Dit begint aan te koeken op het blok en bij inspectie blijkt dat een deel van het metaal is weggevreten (door de koelvloeistof?).
In het onderdelenboek staat hier twee typen vermeld, niet helemaal duidelijk welke type op onze auto zit maar als 'educated guess' uiteindelijk maar 'type 1' besteld, onderdeelnummer 418325.
In de bestelling van de remonderdelen ook meteen maar een nieuw thermostaathuis meegenomen, type 1 was dus inderdaad de juiste. De oude eruit en de nieuwe er in, meteen maar nieuwe boutjes gebruikt en binnen vijf minuten was deze klus klaar.
![]() |
Links de oude, rechts de nieuwe... |
![]() |
De nieuwe geplaatst |
Nu alleen nog even twee nieuwe wielbouten in de trommel laten persen en dan is dit hoofdstuk ook afgerond ...zei de optimist!. Bij het persen van de bouten uit de naaf is de trommel behoorlijk beschadigd (d.w.z. niet helemaal recht meer), ondanks goed ondersteunen vervormde de boel toch... Wat nu? Nieuwe trommel, dat is duidelijk maar een hele nieuwe, of toch een gebruikte? Of imitatie?
Uiteindelijk gekozen voor een nieuwe trommel met een gereviseerde naaf. Besteld bij het VKO uiteraard.
Toch de oude remtrommel nagemeten en de binnendiameter is 230mm, de maximale maat waarbij de trommel vervangen moet worden is... 230mm.
Ondanks dat ik een nieuwe trommel met geviseerde naaf had besteld (en betaald) kreeg ik toch een geheel nieuwe toegestuurd.
Even terugplaatsen en de rem afstellen en dan kan de Amazon de weg weer op.