zaterdag 20 mei 2017

AMP-lampje

Rondom de laatste VK-rit bleef het AMP-lampje (laadstroom) branden; teken dat de accu niet goed bijgeladen wordt. Oud probleem waar we al een tijdje mee kampen en met een bijna DNF op de VK-rit in zicht wordt het de hoogste tijd om er nu maar eens actie in te ondernemen.

De oude (en defecte) Huco spanningsregelaar

Dynamo, voor de revisie

Dus op een mooie middag de dynamo en de spanningsregelaar gedemonteerd en naar firma Rotor in Alkmaar gebracht. Dit bedrijf is gespecialiseerd in dynamo's, startmotoren en dergelijke.
De volgende dag een telefoontje van Rotor: spanningsregelaar is defect, een vervangende (van 14A) zou rond de € 200 moeten kosten. Minimaal 28A is nodig voor de Amazon.
Flink bedrag, en dus de moeite waard om eens rond te bellen. Nordicar had er geen op voorraad, sterker nog: de bestelling die ze hadden lopen op dit onderdeel was al een paar maanden oud. Vervolgens Scandcar maar gebeld, die hadden ze op voorraad, 30A en direct leverbaar. Daarna Rotor maar weer gebeld met het verzoek, nu de dynamo er toch uit is, deze te reviseren, met name de lagers en de koolborstels zijn erg slecht.

Dynamo, ná de revisie

Volgende dag de dynamo en bijbehorende onderdelen weer opgehaald bij Rotor en gemonteerd. Helaas was de spanningsregelaar naar ons oude adres gestuurd (ondanks dat ik het nieuwe adres had doorgegeven!) dus kon ik het niet in één keer afmaken.

Authentieke werkplaatsbon

De volgende dag dan eindelijk de nieuwe spanningsregelaar gemonteerd en en stukje proefgereden. Even meten met de multimeter en ja hoor: een keurige 13,9 volt. Zo goed is het nog niet geweest.

De oude en de nieuwe spanningsregelaar